PERCENTILOVÁ METODA A METODA SD-SKORE
Percentilová metoda je variantou statistického zpracování dat.
Pojmově nejblíže je percentilům střední hodnota (medián), která je
50. percentilem souboru dat. Percentily tvoří dělítka mezi setinami
daného souboru, percentilů je tedy devadesátdevět a soubor konkrétních dat
je pomocí devadesátidevíti percentilů rozdělen na sto stejných dílů.
Podkladem pro sestrojení tzv. percentilových grafů jsou hodnoty
percentilů vypočítané z dat jedinců vyšetřených v rámci
reprezentativních referenčních studií. (Např. národní antropometrické
průřezové studie se v ČR provádějí od roku 1951 každých deset let a v
současnosti jsou v pediatrické praxi u nás používány percentilové grafy
antropometrických hodnot z roku 1991, vytvořené z dat 4-5 % populace ČR
od 0 do 18 let).
Pásmo širší normy je nejčastěji vymezováno 2. až 98., resp.
3. až 97. percentilem. Mezi těmito krajními hodnotami se nalézá 96 %
(resp. 94 %) empiricky zjištěných hodnot daného parametru pro daný věk a
pohlaví. Pásmo mezi 25. a 75. percentilem, v němž leží padesát
procent všech hodnot, posuzujeme jako pásmo středních hodnot. U
parametrů, které mají tzv. normální (gaussovské) rozdělení, je 50.
percentil shodný s aritmetickým průměrem.
Nad 75. percentilem jsou jedinci s vyšší až vysokou hodnotou
posuzovaného parametru, nad 90. percentilem s velmi vysokou. Pod
25. percentilem jsou hodnoty nižší až nízké, pod 10. percentilem
velmi nízké. Při daném pojetí normy jsou tři procenta dětí (s
hodnotami nad 97. percentilem) v pásmu vysoce významného nadprůměru a
tři procenta dětí (s hodnotami pod 3. percentilem) v pásmu vysoce
významného podprůměru.
Po zakreslení zjištěné hodnoty do percentilového grafu je možné okamžitě
porovnat hodnotu sledovaného parametru s daty vrstevníků a zhodnotit tak
míru odlišnosti od normy. (Př. Dítě s 25.percentilem tělesné výšky je
vyšší než čtvrtina jeho vrstevníků, 75 % jeho vrstevníků je však vyšší než
toto dítě).
Kvantitativní biomedicínské hodnoty je též možno vyjádřit v tzv.
normalizované podobě, s využitím skóre směrodatné odchylky
(SD-skóre, SDS). V praxi se toto vyjádření užívá především pro určení
míry extrémních odchylek od normy, tedy hodnot z pásem, kam již síť
empirických percentilů nezasahuje. Skóre směrodatné odchylky vypočítáme
podle vzorce:
SDS = x - X / SD
x = parametr vyšetřeného dítěte
X = tabelovaná průměrná hodnota daného parametru pro daný věk a pohlaví
SD = směrodatná odchylka (Standard Deviation) tabelovaného průměru daného parametru pro daný věk a pohlaví
Výpočtem SD-skóre se zodpovídá otázka, o kolik směrodatných odchylek je
hodnocený parametr větší či menší než jeho tabelovaná průměrná hodnota. Z
definice SDS vyplývá, že např. u dítěte se zcela průměrnou hodnotou tělesné
výšky, má SDS jeho výšky hodnotu nula. Dítě, jehož SDS výšky
dosahuje +2.0 je výškou na horní hranicí širší normy
(přesně na 98.percentilu). Dítě s SDS výšky rovno - 2.0 je
na dolní hranici širší normy, resp. na druhém percentilu (viz
obr. relace percentilů a SD). SD-skóre se používá např. též při
zpracování dat klinických souborů, protože dovoluje eliminovat faktor
pohlaví i věkovou heterogenitu souborů (tzv. normalizování dat).
[ na obsah ]